niedziela, 8 stycznia 2012

Pisanie gier w Ren'py, część 1

W tym krótkim tutorialu chciałbym opisać jak, jak sie robi gry visual novel w programie Ren'py. Jako przykładu użyję zrobionej przeze mnie gry "Thief & Sword Another Stories: Przygody Raiki".W tej części zajmiemy się przygotowaniami do tego.

Jak już będziecie mieli scenariusz i grafikę (o tym pisałem w tym i w tym tekście), możecie rozpocząć pracę nad grą. Ściagnijcie Ren'py stąd i zainstalujcie go. Następnie trzeba wybrać opcję "New Project", gdzie wpisujcie nazwę waszej gry. Tutaj też wybieracie kolor tła menu i czcionki w nim wykorzystanej.  Gdy już skończycie, wtedy klikacie na opcję "Edit Script". Tutaj właściwie będziecie pracować przez 90% czasu tworzenia gry.

Pamiętajcie, obrazki tła powinny być w rozmiarze 800x600. Wszystkie grafiki, pliki dźwiękowe i filmowe, które chcecie wykorzystać w grze trzeba skopiować do katalogu "game" w głównym katalogu gry. Tam znajdują się one domyślnie i tam zawsze program będzie ich szukał. Pliki tła mogą być w formacie jpg, png, spirty z postaciami powinny być w formacie png bez tła. Jak to zrobić, pisałem tutaj.

Widzicie na górze dwie zakładki "options.rpy" i "script.rpy". Ta pierwsza nas na razie nie interesuje. Dlatego wchodzicie w tą drugą i kasujecie wszystko, co w niej jest. Gdy jest już pusta, można zaczynać pracę nad grą. Najpierw trzeba stworzyć skróty do grafiki, której chcecie używać w grze.
Zaczynamy od obrazków tła. Najlepiej najpiew nazwać je tak samo, zmieniając im tylko kolejne numery. Dla mojej gry było to back, więc kolejne obrazki nazywały się "back1.jpg", "back2.jpg". Wpisujemy więc komendę image bg, następnie podajemy skrót, którym chcemy danym obrazkiem operować w skrypcie, potem dodajemy znak = i na końcu podajemy pełną nazwę obrazka. W efekcie lista powinna wyglądać tak:
image bg back1 = "back1.jpg"
image bg back2 = "back2.jpg"
itd...

Druga część to obrazki z postaciami. Tu jest podobnie. Wpisujemy komendę image, potem podajemy nazwę postaci, której obrazek ma być przyporządkowany, a potem = i pełna nazwa. Wyglądać to powinno tak:
image Raika = "raika.png"
image Catgirl = "cat1.png"
itd...
Trzecia, ostatnia część to imiona postaci. Najpierw każdej postaci przyporządkowujemy literę, potem wpisujemy jej imię i możemy jeszcze określić kolor czcionki dla jej słów. Powinno to wyglądać tak:
define r = Character('Raika', color="#c8ffc8")
define c = Character('Catgirl', color="#c8ffc8")

W drugiej części opowiem wam o podstawach pisania gry.

8 komentarzy:

  1. Dziękuję za informacje, zainteresowałeś mnie. Może spróbuję coś zrobić. Czekam na dalszą część poradnika...

    OdpowiedzUsuń
  2. Hej,ostatnio zaczęłam się interesować tworzeniem gier. Póki co mam ochotę zabrać się do roboty :D Za ile będzie kolejna część? ^^

    OdpowiedzUsuń
  3. Mam pytanie odnośnie programu...
    Ściągnęłam, ale okazało się że mi trzeszczy dźwięk...
    Czy to jest błąd w np. głośnikach (czasami się tak dzieje, ale dopiero po długim słuchaniu muzyki) czy w programie?
    byłabym wdzięczna za odpowiedź na e-mail: terra1616@onet.pl
    dziękuję z góry :)

    OdpowiedzUsuń
  4. jak to zainstalować ?

    OdpowiedzUsuń
  5. Jakie miałeś Renpy? 6.15.4 czy może 6.11.0 ?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. 6.11.2 A wprowadzono jakieś istotne różnice do nowego?

      Usuń