piątek, 28 października 2011

Thief and Sword - Recenzja



Tytuł: Thief & Sword
Wydawca: Yukari
Rodzaj: hentai, rpg
Platforma: PC
Rok Wydania w Japonii: 2009

Pewnego dnia złodziejka Shalt otrzymała ze swojej gildii zadanie odzyskania kosztowności, które ukradli ludzie hrabiego Mirwy. W tym samym czasie z wioski zamieszkałej przez młodą wojowniczkę Raikę, ktoś skradł wyjątkowo cenny święty symbol, który znajdował się w kapliczce. Obie dziewczyny wyruszają na poszukiwania, których celem na poczatku wydaje się hrabia. Im dalej, tym jednak sprawy stają się dużo bardziej skomplikowane i mroczne, a na złodziejkę i wojowniczkę czeka po drodze wiele przygód, czasem bardzo niebezpiecznych.
"Thief & Sword" to nietypowa gra. Wygląda jak Visual Novel. Mechanikę ma także podebraną z RPG (walki, używanie przedmiotów), a system przejścia pochodzi z kolei z gier paragrafowych. W noramlnym Visual Novel występuje zwykle kilka - kilkanaście pytań z wyboramio podczas gry. Tutaj jest ich kilkaset - co dwa - trzy scenki mamy wybór, który określa, gdzie kierowana przez gracza bohaterka pójdzie albo co zrobi. Sprawia to, że "Thief & Sword" jest jedną z najbardziej rozbudowanych i dających swobodę graczom gier Visual Novel, jakie widziałem.

Na samym początku gracz wybiera, czy chce kierować Shat czy Raiką. Ich ścieżki są do siebie bardzo podobne, różnią się tak naprawdę początkiem i końcem. No i oczywiście udziałem bohaterek w scenkach. No właśnie, w grze występuje jedna z największych ilości scenek hentai, jaką widziałem. To dobra i zła wiadomość. Większość tych scenek jest dość ponura, wiele z nich to złe zakończenia. W grze bardzo łatwo jest zginąć i to nie w walkach - te są proste. Wystarczy dokonać złego wyboru albo nie zdać testu na jakąś umiejętność i bohaterka wpada w pułapkę, staje się niewolnicą albo bardzo często zostaje po prostu zabita. Jeżeli nie lubicie mrocznych gier, to lepiej nie ruszajcie "Thief & Sword".
"Thief & Sword" jest grą bardzo długą - każda postać ma prawie 600 paragrafów i prawie 50 zakończeń. Same scenki w zakończeniach też są bardzo długie. Obrazki i grafiki zrobiono fajnie, chociaż według mnie niektóre ze scenek są za bardzo brutalne. No ale to jest kwestia gustu. Napisy w trakcie gry wyświetlane są na tle obrazków, a w czasie scenek i ważnych momentów - w dolnej części ekranu. "Thief & Sword" jest w pełni dźwiękowe, ma całkiem fajną ścieżkę muzyczną, a bohaterki w ważnych momentach mówią podłożonymi głosami.

W grze jest trochę walk, wszystkie raczej proste i rozgrywane w systemie turowym. Część mechaniki opiera się na testach gra bierze którąś z cech bohaterki, następuje rzut kostką, którą zatrzymuje gracz i wynik jest dodawany do cechy. Jeżeli jest wyższy albo równy trudności testu, to mamy sukces. Do tego jest jeszcze system flag i przedmiotów. Czasem za zrobienie jakiejś rzeczy (dobrej albo złej), gracz otrzymuje flagę, która potem pozwala (albo nie pozwala) na więcej swobody przy ważnych odpowiedziach. Opis przejścia można znaleźć w sieci i ma on wygląd olbrzymiego drzewka z rozpisanymi wszystkimi zakończeniami i wariantami dróg. Ale ja polecam poznawać świat gry samemu.
To bardzo dobra gra, ale tylko dla tych, którym nie przeszkadza mrok i brutalność, obydwu w tej grze jest bardzo dużo. No i lepiej się za szybko nie zniechęcać, bo pewnie na poczatku bardzo szybko będziecie łapać złe zakończenia (niektórym to się może podobać...). Gra jest przetłumaczona na angielski w 2/3 (cała ścieżka Shalt, połowa ścieżki Raiki). Polecam szczególnie fanom RPGowych Visual Novel, bo im ta gra może się najbardziej spodobać. W tej chwili powstaje kontynuacja pt "Thief & Troll", której główną bohaterką będzie pewnie Shalt. Historia Raiki została opisana w umieszczonych na stronie wydawcy dodatkowcych historyjkach pt. "Thief & Sword: Other Stories".

Ocena: 9/10
Angielskie tłumaczenie: Rogue Translations.
Opis przejścia: Megaupload
VNDB: http://vndb.org/v2591

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz