sobota, 3 marca 2012

Pisanie gier w Ren'py, część 4

W tej ostatniej części naszego poradnika poświęconego robieniu gier visual novel w Ren'py, opowiem o kilku dodatkowych elementach, które można wykorzystać, żeby gra była ciekawsza i atrakcyjniejsza. Opiszę też, jak skończyć tworzenie gry.

Ren'py daje możliwość umieszczenia twarzy postaci obok ich słów. Żeby to zrobić, musimy najpierw stworzyć kwadraciki z twarzami. Powinny mieć nie więcej niż 150 x 150 pixeli, być w formacie png z przezroczystym tłem, dokładnie tak samo jak w przypadku spirtów postaci. Kiedy je zrobimy, wrzucamy je do katalogu game. W skrypcie z kolei, w miejscu, gdzie definiujemy sprity, umieszczamy następujący kod:
define a = Character('Imię Postaci',
               window_left_padding=210,
               show_side_image=Image("nazwa_pliku.png", xalign=0.0, yalign=1.0))

To przydatna opcja dla tych, którzy nie mają skąd wziąć całych spirtów postaci. Twarze można bardzo łatwo zrobić dzięki odpowiednim makerom dostępnym w sieci.

Jeśli chcemy, żeby tło przesuwało się, dając złudzenie prostej animacji, możemy to zrobić w następujący sposób:
    show tło with dissolve:
        xalign 0.0 yalign 1.0
        ease 8.0 xalign 1.0  
Gdzie słowo "tło" odnosi się do nazwy, jaką nadaliśmy temu obrazkowi na liście początkowej.

Niektórzy pewnie chcieliby wykorzystać mechanikę, która pojawia się w takich grach jak np. "Fate/stay night", czyli novel mode. Polega on na tym, że tekst wyświetla się na całym ekranie, a nie tylko w ramce na dole. Żeby go wprowadzić, trzeba do listy opisanych postaci dorzucić jeszcze jedno zdanie, definicujące ten styl. Brzmi ono tak:
define nvl_mode = Character(None, kind=nvl)
Następnie, kiedy chcemy, żeby tekst pojawiał się na obrazie, wtedy przy każdym ze zdań dopisujemy na początku nvl_mode, tak jak to robiliśmy z imionami postaci. Żeby zamknąć ten styl, wystarczy napisać nvl clear. Tą komendę stosujemy też, kiedy chcemy zamknąć wyświetlanie tekstu na jednym kadrze i przejść do następnego.

To zamyka listę podstawowowych możliwości Ren'py. Oczywiście, jest ich dużo więcej, jeśli się postaracie, to można w ramach Ren'py wstawiać np. minigierki, budować chodzenie po mapie itd, ale to są opcje już dla bardziej zaawansowanych. Jeśli skończyliście tworzenie waszej gry, odpalcie Lint, żeby sprawdził wam mechanikę. Potem dajcie Launch i przejdźcie grę sami, dobrze jest też dać ją komuś innemu, kto jej nie zna. W ten sposób przekonacie się, czy nie ma tam błędów.

Jak już wszystko będzie gotowe, wtedy klikamy na Build Distribution. Tutaj wybieramy platformy, na jakich nasza gra ma chodzić, określamy nazwę katalogu gry i pliku exe, klikamy na Build i gotowe. Ren'py automatycznie spakuje grę do pliku .zip. Teraz możecie ją rozpowszechniać. Dobrze jest ją wrzucić na oficjalną stronę archiwum gier Ren'py - Ren'ai i na forum Lemma Soft, gdzie zajmujący się tworzeniem gier ludzie zawsze chętnie wam pomogą, doradzą i ocenią wasz trud. Oczywiście, dajcie mi też znać, chętnie o tym napiszę, szczególnie, jeżeli stworzyliście grę po polsku.

4 komentarze:

  1. Dzięki za ten tutorial, bardzo przydatny.

    OdpowiedzUsuń
  2. Poradnik bardzo przydatny szczególnie część jak zrobić z tego program... Bez tego to by chyba z mojej Noveli wyszłaby figa z makiem ;D Link do strony gdzie można ściągnąć moje wypociny znajduje się na tej stronie -> http://ardnaksela.deviantart.com/art/Visual-Novel-Nowa-Szkola-319204022 (niestety nie umiem tu robić linków ><) Mam nadzieję że się spodoba.. I nie wiedziałam jak jak ci dać znać o tym... No więc dlatego napisałam w komentarzu... Pozdrawiam :3

    OdpowiedzUsuń
  3. https://dl.dropbox.com/u/46378204/Neko-chan.rar


    NA RAZIE TO BYŁ TEST xDDDD
    HAHHAA

    OdpowiedzUsuń
  4. Świetny tutorial, bez niego w ogóle nie dałabym rady^^
    Mam jedno pytanie. W tutorialu z Ren'py jest to gdzieś opisane, ale nie wiem jak to zastosować: jak zrobić efekt, żeby litery nie pojawiały się wszystkie naraz tylko po kolei (coś w stylu maszyny do pisania czy klawiatury)?

    OdpowiedzUsuń